Kristel Hendrix

kristel

 Ik houd me vooral bezig met adem-, stem- en keelproblematiek (o.a. COPD, hyperventilatie, globusklachten, chronisch hoesten en kaakklachten). Daarnaast heb ik ruimschoots ervaring met kinderen met spraaktaalproblemen.

Je adem en je stem vertellen je hoe je je voelt en reageren daarop. Dat hoeft niet altijd tot klachten te leiden maar als je langere tijd uit evenwicht bent en spanning ervaart, kan het zijn dat je merkt dat je stem hees blijft, of dat je het gevoel hebt dat er iets in je keel zit en je maar blijft hoesten en kuchen. Ook kan het zijn dat je weinig energie hebt of andere lichamelijke klachten hebt, zoals hartkloppingen, tintelingen in je vingers of rond je mond. Dit kan wijzen op (chronische) hyperventilatie.

Adem,- stem-, en keelproblemen staan dus zelden op zichzelf. Na bijv. langere tijd -vaak onbewust- je stem 'verkeerd' te gebruiken, verdwijnt het eigen geluid en komt er een stem voor in de plaats die niet meer past bij jou als persoon, soms gepaard gaande met hinderlijke keelklachten, waarbij je continu blijft schrapen en kuchen.

Dit geldt hetzelfde voor adem; iets wat zo vanzelfsprekend is kan heel veel invloed hebben op je welzijn. Door emoties en spanning  kan je manier van ademen en spreken sterk be├»nvloed worden, met lichamelijke klachten als gevolg. Maar andersom kan ook; dat je door lichamelijke klachten juist adem-stem-of keelklachten krijgt omdat je lichamelijk uit evenwicht bent. Denk bijv. aan COPD of rug- en nekklachten.

Ik vind -samen met u- uw 'eigen' stem- en adempatroon terug, dat minder fysieke kracht kost en meer energie en ontspanning geeft. Ik werk middels allerlei ontspannings- en stemtechnieken waarbij bewustwording van be├»nvloedende factoren via coaching ook aandacht krijgt.  Uw vraag en behoefte staan daarbij centraal. Ik werk vanuit mijn eigen rust, betrokkenheid en oprechte interesse met respect voor ieders eigenheid.

Mijn levensmotto:'Wat was dat was, wat is dat is en wat komt dat komt'

 

Rianne (leerkracht): "Kristel denkt met mij mee en begrijpt waar ik tegenaan loop in de praktijk, bijv. in de klas. Zij kijkt samen met mij naar wat ik als persoon nodig heb, waardoor ik dit gemakkelijker kan toepassen in de praktijk. Daardoor kan ik mijn stem beter gebruiken in de klas en ben ik minder snel hees. Daardoor kan ik mijn beroep blijven uitoefenen zonder dat ik belemmerd wordt door mijn stem"